Přijmout vše

Mor včelího plodu

Mor včelího plodu (Histolysis infectiosa perniciosa larvae apium) je vážné onemocnění včelích larev. Nemoc je způsobována bakterií Paenibacillus larvae larvae. Oblast může být zamořená i několik let.

Nákaza a šíření

Plod včely se nakazí z potravy. V žaludku plodu dojde k vyklíčení bakterie. Poté dojde k rozkladu živých tkání larvy. Dospělé včely se pak snaží odstranit zbytky těla larvy a tím nákazu přenáší po plástech. Dospělé včely jsou této nákaze odolné, ale mohou ji dále šířit i výkaly.

Mor včelího plodu

Identifikace

Po zavíčkování plodu je možné vidět barevnou nesrovnalost. Víčka napadených larev jsou tmavší. Viditelné jsou i další příznaky na plodech včel. První rok jsou viditelné jen nepatrné rozdíly. Nákaze se začíná projevovat až druhý rok, a 3-4 rok dochází k úhynu celého včelstva. Při podezření výskytu včelího moru je nutné co nejdříve zaslat vzorek plodu k laboratornímu vyšetření, protože jen tak lze definitivně potvrdit přítomnost nákazy.

Odstranění nákazy

V případě potvrzení nákazy je nutná její likvidace. Likvidace se provádí ve spolupráci se Státní veterinární správou a obecným úřadem. Je prováděna v krocích:

• zjištění ohniska nákazy a určení ochranného pásma (bývá 5km od ohniska)
  • v ochranném pásmu je zákaz jakéhokoliv přesunu včel (nemůžete si ani převážet vlastní včely na jiné stanoviště a tedy nemůžete prodávat včelí matky apod.)
  • veškerá nakažená včelstva musejí být zlikvidována včetně uhynulých včel, nářadí je spáleno nebo desinfikováno

Doba pozorování

Pozorovací doba je zpravidla stanovena na jeden rok. Po tuto dobu platí zákaz převozu včel v ochranném pásmu. Po uplynutí doby, provede určená osoby kontrolu všech úlů v pásmu a pokud je výsledek negativní je nákaza vyhlášena jako zlikvidovaná.

Mor u larev včel
Kategorie blogu