Včelařství - svazek IV.
Mgr. Ivan Bohátka, Ing. Karel Jiruš, Ing. Ph.D. Vojtěch
Kružík, Ing. MBA Jaroslav Lstibůrek, Ing. Lukáš Prýmas, M.A. Kamila Sopková,
Ing. Ph.D. Tereza Škorpilová, Ing. Petr Texl, Ing. František Texl
Čtvrtý a závěrečný svazek této komplexní a vyčerpávající publikace, která je nepostradatelným průvodcem jak pro začínající nadšence, tak pro zkušené včelaře s mnohaletou praxí. Tento svazek završuje rozsáhlou sérii, která pokrývá veškeré aspekty moderního včelařství od základních technik až po pokročilé metody.
V obsáhlé kapitole "Zařízení pro získávání včelích produktů" Ing. Petr Texl společně s kolektivem zkušených odborníků detailně popisují a analyzují širokou škálu zařízení, která jsou v současnosti využívána napříč celým spektrem včelařské komunity - od hobby včelařů s několika úly až po profesionální velkoprovozy. Autoři věnovali mimořádnou pozornost každému včelímu produktu, přičemž ke každému z nich připojili specializovanou podkapitolu "Sledování kvality". V této části čtenáři najdou podrobný popis tzv. mobilní analytiky, tedy postupů, které může snadno aplikovat každý včelař přímo v terénu, ale také vysoce sofistikované fyzikálně-chemické postupy založené na nejmodernějších metodách a aktuálních trendech používaných v profesionálních laboratořích a zkušebnách.
Ing. František Texl, uznávaný odborník v oboru, se v kapitole "Profesionální včelařství" důkladně věnuje složité problematice českého komerčního včelařství, které čelí mnoha výzvám v porovnání s evropskými standardy. Díky svým bohatým zkušenostem z pozice dlouholetého předsedy Sekce komerčních včelařů při Českém svazu včelařů z. s., přináší autor unikátní perspektivu a strategický nadhled na celou problematiku. Detailně analyzuje jak slabé, tak silné stránky podnikání v oblasti včelařství v českém kontextu, který je charakteristický nadměrným počtem včelstev a dominancí drobných včelařů v naší kulturní krajině.
Na předchozí tematický celek plynule navazuje Ing. Jaroslav Lstibůrek, MBA, s kapitolou "Marketing a vedení malého podniku". Autor zde mimo jiné poukazuje na zajímavý ekonomický fenomén - na rozdíl od jiných zemědělských komodit, cenu medu v České republice neurčují velké korporace a obchodní řetězce, ale spíše drobní producenti. Vzhledem k převažujícímu zastoupení malých včelařů, kteří často do svých cenových kalkulací nezahrnují adekvátní ohodnocení vlastní práce, konečná cena medu na trhu mnohdy neodráží skutečné náklady spojené s jeho produkcí. Tato ekonomická realita značně komplikuje podnikání ve včelařském odvětví na profesionální úrovni. Autor proto zdůrazňuje zásadní význam efektivního marketingu pro úspěšné prosazení se na konkurenčním trhu a nabízí konkrétní strategie a taktiky.
Kompletní publikace "Včelařství" je systematicky strukturována do deseti tematicky ucelených kapitol, které společně vytvářejí komplexní obraz moderního včelařství. Jednotlivé kapitoly jsou podle svého zaměření rozděleny do čtyř svazků následovně:
1. Zootechnika včelařství (svazek I)
2. Nemoci včel – prevence a terapie (svazek I)
3. Biologie včely medonosné (svazek II)
4. Šlechtění včel a chov matek (svazek II)
5. Včelí pastva a její zdroje (svazek III)
6. Včelí produkty (svazek III)
7. Medovina a nápoje z medu (svazek III)
8. Zařízení pro získávání včelích produktů (svazek IV)
9. Profesionální včelařství (svazek IV)
10. Marketing a vedení malého podniku (svazek IV)
Detailní obsah kapitol čtvrtého svazku:
Zařízení pro získávání včelích produktů
- Cesta medu
- Odvčelování medných plástů
- Temperování medných plástů
- Odvíčkování plástů
- Vytáčení medu
- Čerpání medu
- Čeření, sedimentace a filtrování medu
- Skladování medu
- Ztekucování medu
- Pastování medu
- Plnění do spotřebitelského balení
- Modelové medárny
- Kontrola kvality medu
- Cesta včelího vosku
- Tavení voskového díla
- Výroba mezistěn
- Kontrola kvality vosku
- Získávání a zpracování pylu
- Získávání mateří kašičky
- Získávání a hodnocení propolisu
- Získávání a hodnocení včelího jedu
Profesionální včelařství
- Profesionální včelař – zemědělec
- Profesionální provozy a organizace v zahraničí
- Podmínky fungování provozu
- Specifika profesionálního provozu
- Racionalizace včelařského provozu
- Kočování v podmínkách ČR
- Vytáčení medu
- Odbyt včelích produktů
- Budování provozu
- Přednosti profesionálního provozu
- Největší rizika
Marketing a vedení malého podniku
- K čemu je včelaři dobrý marketing
- Včelařství jako podnikatelský obor
- Marketing jako nástroj
- Vedení malého podniku
- Podnikatelský plán
- Zakládáme malý podnik
Plný název: Včelařství - svazek IV.
Podnázev: Zařízení pro získavání včelích produktů. Profesionální včelařství. Marketing a vedení malého podniku.
Jazyk: Čeština
Vazba: Brožovaná
Počet stran: 149
EAN: 9788090707955
ISBN: 978-80-907079-5-5
ID: 42695523
Nakladatelství: Pracovní společnost nástavkových včelařů CZ, o.s.
Hmotnost: 603 g
Rozměry: 210 × 279 mm
Rok vydání: 2022