Mgr. Ivan Bohátka, Ing. Karel Jiruš, Ing. Ph.D. Vojtěch Kružík, Ing. MBA Jaroslav Lstibůrek, Ing. Lukáš Prýmas, M.A. Kamila Sopková, Ing. Ph.D. Tereza Škorpilová, Ing. Petr Texl, Ing. František Texl

Čtvrtý a poslední svazek základní publikace pro začínající i zkušené včelaře.

Do kapitoly Zařízení pro získávání včelích produktů Ing. Petr Texl a kolektiv zařadili a popsali zařízení, která používají všechny skupiny včelařů, hobby i profesionálové. U každého včelího produktu je včleněna podkapitola Sledování kvality s popisem tzv. mobilní analytiky, kterou zvládne každý včelař, a fyzikálně-chemických postupů na bázi nejmodernějších metod a trendů v profesionálních zkušebnách.

Ing. František Texl v kapitole Profesionální včelařství uvede čtenáře do problematiky českého komerčního včelařství, které v porovnání s evropským nemá jednoduché postavení. Jako dlouholetý předseda Sekce komerčních včelařů při Českém svazu včelařům z. s., má patřičný nadhled na problematiku, zná slabé a silné stránky podnikání ve včelařství v naší převčelené a malými včelaři obsazené krajině.

Na předchozí kapitolu navazuje Ing. Jaroslav Lstibůrek, MBA, kapitolou Marketing a vedení malého podniku. Mimo jiné uvádí skutečnost, že cenu medu v České republice neurčují velcí hráči jako u jiných komodit. Kvůli převaze skupiny malých včelařů, kteří zpravidla do kalkulace nezahrnují hodnotu své práce, neodpovídá cena medu všem vynaloženým nákladům. Z těchto důvodů podnikání ve včelařství není snadné. O to větší význam pro prosazení se na trhu má dobrý marketing.

Celé dílo je strukturované do deseti kapitol. Jednotlivé kapitoly podle zaměření nesou názvy:

1. Zootechnika včelařství (svazek I)
2. Nemoci včel – prevence a terapie (svazek I)
3. Biologie včely medonosné (svazek II)
4. Šlechtění včel a chov matek (svazek II)
5. Včelí pastva a její zdroje (svazek III)
6. Včelí produkty (svazek III)
7. Medovina a nápoje z medu (svazek III)
8. Zařízení pro získávání včelích produktů (svazek IV)
9. Profesionální včelařství (svazek IV)
10. Marketing a vedení malého podniku (svazek IV)

Obsah kapitol:

Zařízení pro získávání včelích produktů
- Cesta medu
- Odvčelování medných plástů
- Temperování medných plástů
- Odvíčkování plástů
- Vytáčení medu
- Čerpání medu
- Čeření, sedimentace a filtrování medu
- Skladování medu
- Ztekucování medu
- Pastování medu
- Plnění do spotřebitelského balení
- Modelové medárny
- Kontrola kvality medu
- Cesta včelího vosku
- Tavení voskového díla
- Výroba mezistěn
- Kontrola kvality vosku
- Získávání a zpracování pylu
- Získávání mateří kašičky
- Získávání a hodnocení propolisu
- Získávání a hodnocení včelího jedu

Profesionální včelařství
- Profesionální včelař – zemědělec
- Profesionální provozy a organizace v zahraničí
- Podmínky fungování provozu
- Specifika profesionálního provozu
- Racionalizace včelařského provozu
- Kočování v podmínkách ČR
- Vytáčení medu
- Odbyt včelích produktů
- Budování provozu
- Přednosti profesionálního provozu
- Největší rizika

Marketing a vedení malého podniku
- K čemu je včelaři dobrý marketing
- Včelařství jako podnikatelský obor
- Marketing jako nástroj
- Vedení malého podniku
- Podnikatelský plán
- Zakládáme malý podnik

Počet stran: 180
Rok vydání: 2022